drop your link here :) will visit u allz.

adakah benar aku pesakit kanser kulit?

::ASSALAMUALAIKUM::

emm..
malam ni aq terpanggil tok citer pasal kanser kulit.
kenapa?
mungkin sebab ade kaitan dengan hidup aku.


KULIT adalah selaput luar tubuh. Ia melindungi kita daripada panas dan cahaya, luka, dan jangkitan. Ia mengawal suhu tubuh dan menyimpan air, lemak dan vitamin D. Dengan beratnya kira-kira 2.73 kg (6 paun), kulit adalah organ badan paling besar. Ia terbentuk dari dua lapisan utama: lapisan kulit luar dan lapisan kulit dalam.

Kulit luar (epidermis) terbentuk daripada sel seperti sisik yang rata dipanggil sel-sel â€oesquamousâ€?. Di bawah sel-sel squamous adalah sel-sel bulat yang dipanggil sel-sel basal. Bahagian paling dalam epidermis juga mengandungi melanosaita. Sel-sel ini mengeluarkan melanin yang memberikan warna kepada kulit.Lapisan kulit dalam (dermis) mengandungi darah dan saluran limfa, folikel rambut, dan kelenjar-kelenjar.

JENIS-JENIS KANSER KULIT:

A. Basal cell carcinoma dan sequamous cell

1. Kelihatan seperti benjolan kecil yang licin, bersinar-sinar seakan-akan lilin dan berwarna merah coklat
2. Juga seperti tompokan merah yang rata-rata kelihatan kasar atau lembut

B. Melanoma

1. 'Superficial spreading melanoma' berlaku di kalangan Caucasiaus
2. 'Nodular melanoma' kecil tapi berbahaya
3. 'Lentigo malignan melanoma' terjadi pada bahagian muka, pertumbuhannya sangat perlahan
4. "Acral melanoma' banyak terjadi pada kuku, tapak tangan berlaku di kalangan orang Asia
5. Melanoma merupakan sejenis kanser (sel-sel malignan) yang didapati di dalam sel yang memberi warna pada kulit (melanocytes)

C. Melanocytes

1. Melanocytes didapati pada bahagian lapisan atas (epidermis) kulit
2. Merupakan kanser yang paling serius yang boleh menyebabkan kematian
3. Ia boleh tumbuh sebagai tahi lalat yang baru

SIMPTOM-SIMPTOM PENYAKIT KULIT:

1. Perubahan bentuk
2. Perubahan saiz yang melebihi 5 mm
3. Perubahan warna
4. Inflamasi iaitu kemerahan di sekelilingnya
5. Berdarah dan berkeruping
6. Gatal


aku ta taw ape yang aku rasakan ini betol atau tidak!
aku ta penah g wat checkup gn doktor.
aku takot!

aq terasa macam tuh sebab sume simptom-simptom penyakit kulit tuh ade pada diri aq.
yang paling ketara sangat pada bahagian muka .
aq ta taw samaade itu jerawat biasa ataupown bukan!
sebab kadang-kadang jerawat tuh berdarah dan akan menyebabkan muka aq menjadi merah.
semaken hari kulitku semaken terok!
aq ta taw ape puncanya
sudah puas aq mencuba pelbagai ubat.
tapi semuanya ta menjadi.
adakah ini benar?

kepada pakar-pakar kulit atau doktor.
tolonglah bantu saya! :(

aku sudah kebuntuan!
takot mau jumpa doktor.

thanks for reading, don't forget to click LIKE and leave your comment.okeyh ! =)

14 pengkritik:

Aiza Abd Rahman said...

haahaha...takot2 jugak laa kene kanser2 ni...
skang kan panas kan..

awak2, jemput laa santai2 kat blog kite..
www.kakakkidal.blogspot.com

shopping2u said...

cuba gi jumpa pakar la...jgn biar lelama

cikAida said...

@Aiza Abd Rahman
tu laa..
takot sangatt.. :(

okey2.
naty kita dtg belog awk yerr ^_^

cikAida said...

@shopping2u
takot nak p jumpa pakar. :(

aQim said...

jumpa dokter cpt!!
nty dokter bg ubat bius 2 3 bln pny kebas..hehehe.
gurw je cikAida. better u pegi jmpe dktr.. insyallah xde ap2.mgkn allergc je k..

cikAida said...

@aQim
huaaa..
jangan la takotkan mcm tuh!
huhh!
ni yang ta maw p jmpe doktor nih.:(

huhu.
takott kang naty kena bius smpi 2 3 bulan.
sob3~~ :(

Ana Muslimah^^ said...

kak. better p check. penyakit kulit sukar disembuh..tak kiralah psoriasis ke, eczema ke..
kalau rawat peringkat awal, at least kita boleh jaga lg..

Mohamadazhan hjDesa said...

bersyukur atas nikmat sihat =)

pertama kali ke sini, follow =)

cikAida said...

@Ana Muslimah^^
emm..
tu laa.
akk nk p check gakk laa..
takot la maken terok.
ni pown da rase mcm laen mcm sgt je kulit muka nih :(

cikAida said...

@Mohamadazhan hjDesa
alhamdulillah atas nikmat sihat tuh! :)
tenx folow me ya..

cik iera! said...

g check doc ya dear. :). get well soon!

cikAida said...

@cik iera!
insya'allah!
tenx dear! :)

Farhana said...

mybe jrawat biase jew kot....try gne Pak Kor Ko...ubt jrawat,sakit2 lain cm pnau,kurap n so on....nie ubt cina...g kt kdai cina adew la jual...sy pon ade gak jrawat tp jrawat kcik2 jew...lau jrawat beso2 mybe 2 mggu bwu nmpk ksan...mke sy skunk da ok sbb kai ubt tuh...tp jgn sapu kt luke...bhaye...pape pon kak ayda g cek dlu...lau jmpe pkar lg bgos....akak jgn pkai sbarangn produk pas tuh tkar2...lg bhaye....sy juz nk bgtaw jew...bkn nk ngajar akak yg lg tua dr sy...juz bg idea jew...ubt tuh hrga rm6.80 jew...cmat mncbe...

cikAida said...

@Farhana
act akk da jmpe pakar.
pakar pown ckp jerawat biase jewk.
now akk nga mkn ubt yg doc bg..
bln 7 naty akk kena p jmpe pakar balek.
kena wat susulan berikutnya smpi sembuh.
btw tenx ya farhana sbb bgtaw akk pasal ubt tuh. ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...